الاثنين، 30 أغسطس 2021

كهف الملح فى مرسى مطروح... كنز الطاقة الذى لا يعلم عنه الكثير!

أغسطس 30, 2021 4 Comments


 فى مدينة مرسى مطروح شمال غرب مصر ، يقع كهف ملح الشيخ سلمان على ساحل البحر المتوسط ، و هو أكبر كهف من صنع الإنسان و الكهف الأول من نوعه في الاستشفاء البيئي الطبيعى في مصر.
حيث يحتوى الكهف على كميات مهولة من الملح تغطى الأرض بكثافة شديدة حتى أنه يمكن للإنسان البالغ أن يدفن جسده كاملاً فى الملح.
فمنذ دخولك الكهف من اللحظة الأولى تقوم بتعقيم يديك من الجراثيم بمطهر موجود فى المكان ، بعد ذلك تسير حافى القدمين على الملح الخشن فى كهف ملتف و ملئ بالغرف التى تحتوى أرضها على طبقات كثيفة جدًا من الملف
ليس هذا فحسب فالجدران و السقف كذلك من الملح!
فأنا لا أبالغ إذا قلت أنك دخلت داخل علبة من الملح !
يقوم العامل/ العاملة بالمكان بتشغيل موسيقى تأملية هادئة أو قرآن حسب الطلب ، و تقودك إلى أحد الغرف الجماعية أو الخاصة حسب الرغبة
و هناك يقوم العامل/ة إما بدفن جسمك كاملاً فى الملح أو بدفن قدميك فقط بينما يسترخى باقى جسدك على كنبة منفوخة تمنح جسدك الكثير من الإسترخاء و الهدوء كما فى الصورة لمدة 45 دقيقة و هى تعادل الجلوس أمام البحر لمدة 15 ساعة متواصلة !


فيديو توضيحى عن شكل الكهف

المكان بالداخل مكيف و شديد الظلمة إلا من أضواء  مصابيح زرقاء خافتة جدًا و صغيرة فى سقف الكهف
فالهواء البارد من المكيف و رائحة الملح اللاذعة قليلاً و لكنها مريحة مع صوت القرآن او الموسيقى تمنح الجسد الإسترخاء بشكل كبير جدًا حتى انك توشك على النوم!

و من هنا يجب الإشارة إلى فوائد هذا المشروع العظيم ، فالملح الخشن من أهم المواد التى تساعد على إخراج الطاقة السلبية من الجسم و تزيل التوتر و القلق وتساعد فى العلاج النفسى أيضًا.
كذلك تعمل مادة اليود الموجودة فى الملح على تحسين وظائف الجهاز التنفسى و الرئة
و إذا كنت قدر قرأت فى علوم الطاقة فستعرف أن الملح الصخرى المستخدم فى هذا الكهف و المستخرج من البحر المتوسط يستخدم فى تنظيف هالة الأشخاص السلبية و تنظيف طاقتهم و يجعلهم أكثر قبولاً لأنفسهم و للناس
إذا لم تعرف ما هى الهالة اضغط هنا

كما يساعد استنشاق هذا الملح على التخلص من المخاط و علاج الجيوب الأنفية و حمى القش و حساسية حبوب اللقاح ، و يساعد من امتنعوا عن التدخين حديثًا على علاج الرئة.

فى النهاية... المكان رائع و بالغ الهدوء تود لو أنك تعيش فيه للأبد و تتمنى لو أن الجلسة أكثر من 45 دقيقة ، فوق كل ذلك العاملين فى المكان فى منتهى الذوق و الأخلاق ، و المكان آمن تمامًا للآنسات.
سعر تذكرة دفن الأرجل 100 جنيه مصرى
و سعر تذكرة دفن الجسد كاملاً 300 جنيه مصرى

صورة لدفن رجلى فى الملح أثناء الجلسة العلاجية

يمتلك هذا الملح خصائص مضادة للبكتيريا ومضادة للالتهابات، حيث يحسن القدرة على التخلص من المخاط ويخفف من المخاط المفرط، كما يقلل من مسببات الأمراض المنتشرة في الهواء كحبوب اللقاح

إقرأ المزيد على سطور.كوم: https://sotor.com/%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%86-%D9%85%D9%84%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%87%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%8A%D8%A7/




الجمعة، 6 أغسطس 2021

شاكرا العجز... موجودة فين فى جسم الإنسان و بتعمل ايه؟

أغسطس 06, 2021 4 Comments



تحدثنا فى المقال السابق عن معنى الشاكرات عمومًا  عن الشاكرا الأولى (شاكرا الجذر).
اليوم سيأتى ذكر الشاكرا الثانية و التى تسمى شاكرا العجز ، أو باللغة السنسكريتية سفاديستانا... و نلاحظ دائمًا أن الشاكرات لها اسماء باللغة السنسكريتية مثل مالادهارا و سفاديستانا ، و الحقيقة أغلب العلوم الروحية تحمل مصطلحات بهذة اللغة لأنها إحدى لغات الهند القديمة و التى مازالت مستخدمة فى المعابد و فى الطقوس الدينية حتى الآن ، و لكن لتبسيط الأمر سأقوم بتوضيح اسماء الشاكرات باللغة العربية ... و سأكتفى بالإشارة للشاكرا التانية بإسم شاكرا العجز.
 شاكرا العجز موقعها أسفل منطقة البطن ب 4 سم و هى مسؤولة عن العواطف و الصداقة و التعلم و الأخلاق... و بيرمز لها باللون البرتقانى.

هذة الشاكرا طاقتها مرتبطة بعنصر الماء ، و سيأتى ذكر عناصر الكون الخمسة فى اجسمنا و فى الكون نفسه لاحقًا فى مقال منفصل.

ما معنى أن تكون الشاكرا مرتبطة بعنصر الماء؟
بمعنى اذا كان هذا الشخص على علاقة جيدة بالماء مثل السباحة أو ركوب قوارب فى النهر أو ركوب الأمواج... إلخ ، هذا سيساعد جدًا على توازن هذة الشاكرا و صحتها و عدم تعرضها لخلل 

أيضًا ، شاكرا العجز مرتبطة بحاسة التذوق ، و أى خلل فى حاسة التذوق معناه خلل فى هذة الشاكرا ، و هذا ما أكده طب الأورفيدا و الذى سيأتى مقال عنه بالتفصيل لاحقًا.

رمز الشاكرا : عبارة عن زهرة لوتس سداسية الوريقات

ماذا سيحدث فى حالة خمول هذة الشاكرا أو عدم عملها بكفاءة؟
وفى حالة خمول هذة  الشاكرا  ، فمن المحتمل أن تشعر أن الحياة تعمل ضدك!
من الممكن لك ايضا: تعاني من مشاكل صحية متعلقة بالحوض وأسفل البطن والجهاز التناسلي والمثانة والكليتين ، و تشعر بنقص المتعة في حياتك تضيع في أفكارك أو قائمة "المهام" أو التفكير السابق ، كما تشعر بالتعثر المستقبلي تشعر و بإبداع غير ملهم أو غير قادر على تنفيذ رؤيتك الإبداعية تكون غير قادر على التعبير عن نفسك الحسية بشكل كامل.

كذلك من الوارد أنك تعانى من مشاكل مثل الكبت العاطفي و نقص فى الطاقة و مشاكل فى الكلى و المفاصل و حتى الإمساك.

أما اذا كانت هذة الشاكرا متوازنة سيكون لديك القدرة على التعبير عن عواطفك بحرية و انك خالى من اى احقاد أو أنانية ، كذلك سيكون لديك القدرة على تكوين صداقات بسهولة و تقييم صحيح للأشياء ، و من الناحية الجسدية ستلاحظ نضارة و شباب و تجدد فى البشرة.

ماذا لو كانت هذة الشاكرا مفرطة فى النشاط؟

إفراط نشاط أى شاكرا له سلبيات خطيرة مثل خمولها بالضبط ، فى حالة إفراط نشاط  هذةالشاكرا ، فذلك يؤدى للغرور و الأنانية بشكل كبير و سيكون هناك ميل للعدوانية كذلك.

كيفية تنشيط الشاكرا لو كان الشخص يعانى من أعراض خمولها؟
هناك أكثر من طريقة لتنشيط شاكرا العجز منها :

1- استخدام زيوت عطرية كدهان خارجى فى منطقة الشاكرا (اسفل البطن ب 4 سم ) ، و من أفضل الزيوت العطرية المناسبة لها الريحان والياسمين والورد وخشب الصندل والهيل.

2- الأحجار المستخدمة لعلاج أو فتح هذة الشاكرا  : أحجار اللؤلؤ و المرجان و العقيق الأحمر و العنبر. ( و لكن استخدام الأحجار الكريمة فى العلاج تحتاج لدارس لهذة الطريقة  و سيأتى كلام بالتفصيل عنها فى مقال منفصل)

3- التواجد فى أماكن وجود الماء مثل شاطئ البحر و الأنهار و الوقوف تحت الأمطار و ممارسة السباحة إن أمكن ، و إن لم تتمكن من هذا يمكن أن تنتظم فى الإستحمام لتمرير الماء على كامل جسدك يوميًا و شُرب كميات مناسبة من الماء.

4- مارس التأمل الصامت بإنتظام يوميًا لمدة ربع ساعة على الأقل مع زيادة المدة كل يوم دقيقتين إضافيتين.
 
5- من المهم جدًا الإلتزام بتمارين يوجا و خصوصًا تمرين الكوبرا الموضح بالصورة









6- إزالة الكافيين والسكر والأطعمة المصنعة من نظامك الغذائي  ، والحصول على قسط كافٍ من النوم والاستمتاع بوقت خالٍ من التكنولوجيا ، كعلاج لهذه المشكلة الصحية.

7- 
الارتباط مع اللون البرتقالي لأنه رمز للوعي المتزايد مثل شروق الشمس ، كما أن البرتقالي هو لون النشاط والنقاء ولون الشاكرا نفسها. في هذه الشاكرا نصمم الحياة التي نريدها. الصفات التي يتكشف عنها هذا اللون هي الفرح والإيمان والثقة بالنفس والطاقة المتوازنة.

الخميس، 5 أغسطس 2021

ايه هى شاكرا الجذر؟ و ازاى نعرف انها مريضة و ازاى نعالجها؟

أغسطس 05, 2021 0 Comments

 



لو أنت لسة متعرفش أى حاجة عن الشاكرات اضغط هنا الأول عشان تعرف معنى شاكرات قبل ما نبدأ نتكلم عنهم بالتفصيل.

شاكرا الجذر هى الشاكرالأولى فى جسم الإنسان اللى هنتكلم عنها النهاردة
خلينا نلاحظ ان الشاكرات السبعة بيتم ترتيبهم من أسفل الجسم لأعلاه مش العكس ، فبما أن دى الشاكرا الأولى يبقى دى الشاكرا السفلية فى الجسم

الشاكرا الأولى اسمها (القاعدة الجذرية) أو لو هنتكلم باللغة السنسكريتية زى ما قولنا (عشان أغلب العلوم الروحية مصطلحاتها باللغة السنسكريتية)  
يبقى هنسميها مالادهارا و دى بيكون لونها أحمر أو بيرمز ليها باللون ده زى الرمز اللى فى صورة الموضوع.

دى بتكون اسفل العمود الفقرى عند فتحة الشرج

 شاكرا الجذر مسؤولة عن الأمن النفسى و السلام الداخلى للإنسان ، كمان مسؤولة عن القوة و الشباب و المال
و من أهم الحاجات اللى مسؤولة عنها هى : الإحساس بالوجود المادى و الثبات و الإستقرار و عدم الإنتحار ، و ده اللى بيلفت نظرنا لإلى أن المرضى العقليين بتكون الشاكرا دى عندهم مغلقة تماما و فيها مشاكل كتيرة جدا و واضحة.

الشاكارا دى متصلة بقوة من الأرض.... بمعنى لو حبينا نقوم بأى حاجة من الاحتياجات المادية فالنجاح فى المهمة دى هيأتى من شاكارا القاعدة الجذرية


 لما تكون الشاكارا دى مفتوحة هتحس بالتوازن والهدوء والاستقرار والسلام... اما لو كانت مقفولة فالشخص هيحس انه خايف و قلقان و محبط و عصبى و غير مرحب به.

اما بالنسبة للناحية الروحية فالشاكرا دى مسؤولة عن الوعى الدينى للإنسان و عن احساسه بوجوده الإنسانى فى العالم المادى الطبيعى ولو كانت الشاكرا دى مغلقة فالإنسان هيحس انه من غير جذور من الناحية الفيزيائية و الروحية.
من الناحية الجسدية وجود اختلال فى الشاكارا دى بيؤدى لمشاكل السمنة و فقدان الشهية و آلام الركبة.
طيب لو فى خلل فى الشاكرا دى هنرجع لها التوازن ازاى؟
فى الحقيقة كل شاكرا من السبعة ليها علاج مختلف عن التانية حسب طبيعة عملها فى الجسم
بس بما ان الشاكرا الجذرية متصلة بالأرض (عنصرها الأساسى الأرض) زى ما قولنا فالتوازن بتاعها هييجى من الاتصال الجيد بالطبيعة زى انك تمشى حافى القدمين فى اماكن طبيعية زى خضرة او بحر..... او عن طريق تمارين يوجا أو تمارين تأمل خاصة بفتح الشاكرا الجذرية أو مالادهارا
من أشهر تمارين التأمل هى الجلسة الشهيرة بتاعة ان الشخص يجلس مربع الأرجل على الأرض و يجعل صباعه السبابة يلامس الأبهام و يغمض عينه و يبأ يحس بكيانه المادى و يشعر من جواه بالرضا عن وجوده و حياته بمعنى (أنا هنا و الآن).
لسة هييجى كلام أكتر عن التأمل بعد كدة.
و لكن اكتر حاجة ممكن تلفت انتباهنا ان كل شاكرا ليها حجر كريم بيعالجها
ازاى؟
يعنى كل حجر كريم بتنبع منه طاقة معينة او اهتزاز معين بيساعد فى تعويض الشاكرا بالطاقة الناقصة فيها أو فتحها أو بلغة المعالجين (تنظيف الشاكرا) و ده اللى بيرجع ليها توازنها.
لذلك بنلاقى ساعات على النت صورة اعتقد مرت على اغلبكم و هى عبارة عن شخص مسترخى فى جلسة مساج و على امتداد ظهره احجار مترتبة فى صف
بنكون مش فاهمين ايه معنى الصورة دى و لكن اعتقد دلوقتى كلنا فهمنا ان الاحجار دى مش مترتبة بشكل عشوائى و لكن كل حجر محطوط فى موضع معين على الجسم على الشاكرا الخاصة بيه عشان يفتحها لو مقفولة و بالتالى نرجع التوازن للجسم كله.
بالنسبة للشاكرا الجذرية اللى بنتكلم عنها ... أكتر الأحجار المناسبة ليها هى الكوارتز و الذهب و الجمشت و عين النمر.
الأحجار دى منقية للدم و بتساعد الإنسان اثناء التأمل بقواها الإيجابية غير انها بتساعد على الهدوء و التوازن.


الأربعاء، 4 أغسطس 2021

يعنى ايه شاكرات؟

أغسطس 04, 2021 0 Comments


يعنى ايه شاكرا ؟
دى كلمة باللغة السنسكريتية معناها عجلة أو دايرة ، و هنلاحظ هنا أن أغلب مصطلحات علوم الطاقة بشكل عام أما باللغة السنسكريتية و دى لغة من لغات الهند القديمة جدًا و اللى ما زالت حتى الآن مستخدمة فى المعابد ، يا أما هتكون المصطلحات باللغة اليابانية 
و ده لأن العلوم الروحية أزدهرت بشكل كبير جدًا فى الهند و اليابان رغم أنها كانت موجودة من قبل فى الحضارة المصرية القديمة و الحضارة البابلية.

الشاكرات دى هى مخازن الطاقة اللى جوه الجسم و بتمد الجسم كله بالطاقة و بتكون 7 مخازن أو 7 شاكرات و طبعا موجودة عندنا كلنا ، وكل شاكرا فيهم بتكون مسؤولة عن شئ معين فى الجسم.

الشاكرات بتكون على هيئة دواير بطول الجسم (يعنى 7 نقاط بطول الجسم) على عمق 2 سم للداخل.
الدواير او الشاكارات بتدور كلها بسرعات مختلفة ، يعنى مثلاً الشاكارا الأولى بتكون هى الأبطأ و السابعة بتكون الأسرع و كلهم بيدوروا فى اتجاه عقارب الساعة.

عدم التوازن الجسدى أو العقلى بييجى عند الإنسان لو فى شاكارا منهم اختل توازنها او مبقتش شغالة بكفاءة ، او بمعنى آخر لو كانت مغلقة بحيث انها بترفض استقبال الطاقة اللازمة للصحة الجسدية ، فابالتالى هيحصل نقص فى طاقة الجسم.

و من اعراض نقص الطاقة شعور الشخص بأنه تعبان و كسول و محبط ، حسب الدور اللى مسؤولة عنه الشاكرا و ده بدوره بيأثر فى الوظائف الفيزيائية للجسم زى الهضم و التنفس و حتى بيأثر على المخ و عمليات التفكير و على العكس توازن الشاكرات بيؤدى لصحة الجسم و الأحاسيس.

مثال / شاكرا الجذر مسؤولة عن الإحساس بالأمان و بجذور الشخص و ثباته و أمانه الداخلى ، و لو كانت الشاكرا دى مغلقة أو فيها أى خلل ، فده هيؤدى لشعور الشخص بإنعدام الأمان و السلام و الخوف الدائم من كل شئ.

طيب ايه هم الشاكرات السبعة؟
بالترتيب زى ما موجود فى الصورة من أسفل لأعلى :

1- شاكرا الجذر .... لونها أحمر
2- شاكرا العجز.... لونها برتقالى
3- شاكرا الضفيرة الشمسية.... لونها أصفر
4- شاكرا القلب.... لونها أخضر و وردى
5- شاكرا الحنجرة.... لونها أزرق نيلى
6- شاكرا العين الثالثة.... لونها أزرق سماوى
7- شاكرا التاج..... لونها بنفسجى و أبيض

و إن شاء الله هيكون فى مقال متخصص عن كل شاكرا فيهم عشان نقدر نعرف وظيفة كل شاكرا و مكانها و أعراض قلة الطاقة فيها أو نشاطها الزائد و ازاى نتفادى مشاكلها.

الثلاثاء، 3 أغسطس 2021

هالة الإنسان... ازاى بنتأثر ماديًا بكل حاجة حوالينا؟

أغسطس 03, 2021 2 Comments



ايه هى الهالة؟ و ازاى نشوفها؟ و ايه الفرق بينها و بين الطاقة؟ (مقال باللهجة العامية)
قبل ما نتكلم عن الهالة .... لو حابين تاخدوا فكرة عن ماهية الطاقة و نبذة مبسطة و خفيفة اوى عنها اضغط هنا

الهالة عبارة عن طيف أو نور يحيط بكل شئ حوالينا.... مش بس حوالين الإنسان لكن حوالين كل جسم مادى حتى النباتات و الحيوانات
و بتكون إنعكاس مباشر للطاقة اللى اتكلمنا عنها قبل كدة
بمعنى ان الطاقة ليها 7 مخازن فى جسم الإنسان و لما المخازن دى بتشع بالطاقة..... بتظهر الطاقة دى حوالين الجسم من بره زى الطيف و اسمها هالة
و ده الفرق بين الهالة و الطاقة... لكن هم فى الجوهر حاجة واحدة.

طيب ازاى الهالة بتتشاف علمياً؟
احنا قولنا المرة اللى فاتت ان فى معالجين روحانيين و كهنة و ناس واخدة تدريبات روحية معينة و متدربة على رؤيتها بالعين المجردة (زى اللى فى الصورة الرئيسية للمقال) .... لكن بالنسبة لباقى الناس تقدر نشوف الهالة دى عن طريق جهاز اسمه كيريليان!

ايه هو بقى جهاز كيرليان اللى بنشوف بيه الهالة؟ و مين العبقرى اللى اخترعه؟
القصة دى غريبة جداً لأن الموضوع جه بالصدفة
كان فى طبيب اسمه والتر كيلنر و ده كان رئيس قسم العلاج الكهربائى فى مستشفى سانت توماس فى لندن
الطبيب والتر لاحظ انه اما بيبص على اى مريض من خلال ازاز ملون .... كان بيشوف طيف أو ضوء حوالين جسم المريض
و الغريب ان الضوء ده بتتغير كثافته و لونه كل ما تتغير حالة المرضى سواء للأحسن أو للأسوأ.
لحد ما فى مرة كان فى كهربائى روسى شغال فى المستشفى اسمه سيمون كيرليان
وضع كائن حى على لوحة فوتوغرافية و شغل كهربا عالية ... و من هنا ظهرت حوالين جسم الشخص ده هالة بألوان غريبة
و اتسجل الأكتشاف بإسمه.
بدأ كيريليان يعمل تجاربه على النبات و لقى الوان برتقالى و فيروزى حوالين ورقة شجر واحدة
و مع الوقت و الملاحظة لقى ان الأجسام الحية ليها هالة براقة و الأجسام الميتة هالتها ضعيف جدا.

بعد  كدة بدأت تجارب كتيرة على جهاز كيرليان فى مجالات الطب و علم النفس علشان يحددوا حالة المرضى جسديا و نفسيا و حتى ان فى تجربة مشهورة لعالمة من علماء النفس اسمها (ثلما موس)  تم فيها تصوير يدين ل شخصين متحابين عشان تشوف الهالة اللى حوالين ايديهم.... و كانت النتيجة ان الاشعاعات الصادرة من ايديهم منسجمة تماما.... و بنفس الطريقة جربتها على ايد 2 بيكرهوا بعض و لقت الاشعاعات متنافرة.
و زى ما قلت الحلقة اللى فاتت ان ده السبب اللى بيخلينا نشعر بالإرتياح لأشخاص معينة بالرغم من اننا اول مرة نقابلهم و بالنفور من اشخاص تانيين رغم اننا منعرفهمش.
للأسف توفيت العالمة ثلما موس سنة 1997 و انتهت تجاربها لكن هى كانت متوقعة أن جهاز كيرليان هيكون له مستقبل مبهر فى تشخيص الأمراض
ده غير أن دكتور والتر نفسه قال أنك ممكن تشوف هالة الشخص بطريقة بسيطة و بدائية عن طريق أنك تبص لشخص ما من خلال لوحين ازاز ملتصقين ببعض و بينهم صبغة القطران. بحث أن الزجاج ده بلونه الداكن هيعكس هالة الشخص اللى الواقف وراه . الهالة دى بتتأثر بالألوان المحيطة بالإنسان ...ف الألوان المبهجة و الزهور بتقوى هالة الإنسان و تخلى صاحبها نشيط و متفال و هالته قوية و مشعة.... أما الحزن و المرض بيخلى هالة الإنسان خافتة جدا.
كمان العلماء لاحظوا و سجلوا هالات الاشخاص اثناء الصلاة و اندماجهم فى العبادات المختلفة ... و لقوا أن فى هالة رائعة حوالين المصلين و المؤمنين
لأن فى صلاتهم بيدخلوا فى حالة من الخشوع و الروحانيات العالية و خصوصا اما يكون فى مجموعة من الناس بتتعبد مع بعض
و ده اللى بيخلى دور العبادة مريحة نفسيا لكل الأشخاص ايا كانت ديانتهم بسبب أن هالة المكان نظيفة و براقة جدا.
دلوقتى قولنا ان الطاقة بتشع من جسم الإنسان على هيئة هالة ... طيب الطاقة دى بتنبع منين اصلا؟
و بما ان الطاقة دى نابعة من جسم الإنسان فلازم يكون لها مخزن تطلع منه.
المخزن أو منبع الطاقة اسمه شاكرا ( ش ا ك ر ا ) و الشاكرات دى هى اللى هنتكلم عنها النهاردة.
يعنى ايه شاكرا؟
ده اللى هنتكلم عنه المقال الجاى بالتفصيل...

الأحد، 1 أغسطس 2021

أحداث فلكية هامة فى شهر أغسطس 2021... أبرزها زخة البرشويات ...متفوتهاش!

أغسطس 01, 2021 2 Comments




2 اغسطس 2021
اقتران كوكب زحل بالأرض!
 اقتراب زحل من كوكب الأرض فى ذلك اليوم ليكون فى أقرب نقطة له من الأرض خلال عام 2021 في حدث سماوي سنوي يُعرف باسم "المقابلة" و من السهل جدًا رصده فى ذلك الوقت لأنه سيكون لامعًا بضوء أصفر فى كان فارغ من السماء ، و سيومض بضوء ثابت غير وامض ، و سيكون يوم الإثنين هو أفضل أيام مشاهدته إلا أنه سيستمر بالظهور إلى نهاية أغسطس 2021

12 أغسطس 2021

زخات البرشويات!

تعتبر زخة البرشاويات من مُخلفات المذنبات فى الفضاء ، و التى ستظهر واضحة جدًا بكثافة 100 زخة فى الساعة الواحدة ، و يمكن رؤيتها بالعين المجردة دون الحاجة لتليسكوب فكيف تنشآ هذة الزخات ؟ هناك مذنب معروف بإسم Swift-Tuttle ، هذا المذنب يقوم بدورة كاملة حول الشمس كل 133 عام ، و أثناء دورانه ينتج غبار وشوارد صادرة من انبعاثات المذنب ، هذة المخلفات أو الغبار يتقاطع مع كوكب الأرض مرة كل سنة، و بما أن الغلاف الجوي لا يسمح بمرور هذة الشهب للأرض فيقوم بالإحتكاك مع هذة المخلفات ويحرقها ويحولها لشهب بديعة المنظر

يبدأ نشاط شهب البرشاويات في الفترة من 17 يوليو حتى 24 أغسطس، لكن ذروة النشاط تبلغ أقصاها في 12 أغسطس. 22 أغسطس ظاهرة القمر الأزرق! إن مصطلح القمر الأزرق يستخدم للإشارة إلى اكتمال إضافي للقمر فى نفس الشهر، إما اكتمال ثالث للقمر في الموسم المكون من أربع اكتمالات للقمر. أو حديثاً عندما يشهد سكان الأرض في شهر واحد من التقويم المشترك بدرين "قمرين كاملين" يُطلق على تلك الظاهرة تسمية "البدر الأزرق".
و مصطلح القمر الأزرق ما هو إلا تعبير مجازى عن تلك الظاهرة و لا يظهر القمر بلون أزرق حقيقة و إنما يظهر بشكله العادى ،أما هذا التعبير المجازى مأخوذ من مقولة إنجليزية معروفة تقول فى مطلعها (Once in a blue Moon) إشارة إلى جمال اللحظة. و من المُقرر أن يُرى هذا البدر بالعين المجردة فى 22 أغسطس لمعرفة كيفية تصوير البدر بكاميرا الموبايل البسيطة و بأقصى دقة ممكنة اضغط هنا