الخميس، 14 مارس 2019

مواقف جميلة فى رحلة الأقصر و أسوان


مواقف صغيرة لا تذكر فى رحلة الأقصر و أسوان لكن أنا هكتبها لنفسى و ليكم عشان دى أحلى أيام عيشتها

1- و أنا راكبة أتوبيس الرحلة من المدينة الشبابية لمعبد الكرنك ، البنات فى الأتوبيس شغلوا أغنية يا ستار بتاعة حماقى و أول ما جت الحتة بتاعة ( و القمر يختار ) عينى جت على الموبايل و الشاشة كانت مظلمة و شوفت صورتى و ابتسمت و هو بيقول القمر

2- فى معبد الكرنك سائحة صينية طلبت منى أصورها

3- و أنا خارجة من المعبد صديقتى كانت بتشترى هدية من هناك و أنا كنت واقفة على جنب باكل بسكويت و عزمت على صحاب المحلات و رغينا عن القاهرة والأقصر شوية

4- و أنا فى الطريق للأقصر بالقطار كنت نايمة طول الليل و كان نفسى أصحى على شروق الشمس و بالصدفة قلقت وقت الشروق و صحيت وشوفته كله لحد الصبح

5- الرحلة كان فيها 140 جنسية مختلفة مش بس مصريين و إتعرفت على بنات جميلات من تايلاند ( إيرينى و حبيبة و حفصة )

6- حفلة الصوت و الضوء قلبى كان بيرقص بالمعنى الحرفى للكلمة من حبى للتاريخ الفرعونى

7- أما رجعت من حفلة الصوت و الضوء ( أول يوم ) و كنت الصبح واصلة لسة بعد سفر طويل و ميتة من التعب سمعت محاضرة جميلة جداً من الدكتور سمير غُنيم و اتعشيت فى مكان الإستقبال بتاع الفندق أنا وصديقتى اللى لسة متعرفة عليها و فضلنا نتناقش عن المحاضرة

8- فى باص الرحلة غنينا و أخدت على البنات بسرعة أول يوم وقلبناها فرح

9- فى أسوان لقيت فل واقع فى الأرض أخدته و حطيته فى شعرى

10 - توهت أنا و صديقتى مرة فى الشارع و مكناش عارفين نرجع و الباص كان رجع المدينة لوحده و ركبنا فى باص تانى و علشان نستنى الباص التانى وقفنا على النيل و كان بالليل خالص و قررنا نركب حنطور و الراجل مخدش فلوس كتير نهائى !

11- جبت خاتم مفتاح الحياه من الأقصر و حبيته جدااااا ( مش بسيبه لحظة )

12- فكرة أنى ركبت القطار فى حد ذاتها كانت أمنية نفسى أحققها

13 - واحد أجنبى هو اللى طلب يتصور معايا و الصورة طلعت جميلة اوى !!

14- أكًلت قطة شيبسى و كانت ممتنة و أنا كمان كنت فرحانة

15- كنت بشترى حاجة من محل و الرجل رحب بيا بالفرنساوى ، تنحت فى وشه و قلتله بس يا عمو أنا مصرية و الناس اللى كانت واقفة كلها ضحكت

16- كنت بتصور فى معبد هابو ( رمسيس الثالث ) بوضعيات مختلفة و سائحة إيطالية إقترحت عليا وضعية جديدة و عجبتنى و الصورة طلعت جميلة جداً


17- إشتريت غزل بنات أنا و صديقتى و شاب من الجنسيات الأجنبية اللى كان معانا فى الرحلة كان عايز يجربه اديناله حتة و كان مبسوط و إحنا كمان كنا مبسوطين

18- أما دخلنا سينما فى الأقصر ، عزفوا النشيد الوطنى المصرى فى الأول و أنا دمعت عشان بحب مصر اوى

19- اما كنت في أسوان في جزيرة النباتات كان في مكان ممنوع الدخول فيه بس لحظي الأمن مكنش واقف و انا مكنتش اعرف انه ممنوع الدخول فيه و جه بعد ما اخدت كمية صور جميلة اوي فيه محدش في الرحلة كلها خدها لأن محدش دخل المكان ده 


هناك تعليقان (2):