الاثنين، 24 أغسطس 2020

إزاى نميت مهارات اللغة الإنجليزية عندى؟ +6 نصائح هامة لإتقان اللغة


النهاردة أنا مش هتكلم معاكم بس عن إزاى اكتسبت مهارات اللغة الإنجليزية و إزاى نميتها ، لكن هتكلم عن قصتى مع اللغة بشكل عام

أولاً و أنا صغيرة فى ابتدائى كنت بحب اللغة الإنجليزية جداً و كنت دايماً بسأل عن معنى أى كلمة تقابلنى فى أى مكان مش بس فى الكتب الدراسية و لكن حتى و أنا ماشية فى الشارع و كنت بكتبها و بترجمها من القاموس أول ما أروح ( مكنش النت مشهور زى دلوقتى)
من هنا بدأت أنمى اللغة بسرعة و بقى عندى حصيلة كلمات كتير فى وقت قليل بالرغم من أنى كنت صغيرة
و طبعاً ده مينفيش أنى مش ممتازة تماماً فى اللغة لأن لحد دلوقتى بعمل نفس الشئ و بكتب الكلمات اللى بتقابلنى و مش عارفة أترجمها و بترجمها فى جوجل

فى إعدادى الوضع إتطور شوية ، كنت بتفرج على مسلسلات أجنبية و كنت ساعات مش بقرأ الترجمة و بعتمد على السمع بس و كنت بفهم و اللى مكنتش بفهمه كنت ببص على الترجمة و أعرفه و أحفظه
و فى الوقت ده كمان كنت بلعب ألعاب أونلاين كتير جداً و كنت بتعلم من المحادثات الصغيرة اللى بتكون بين شخصيات اللعبة
أكيد كلكم فاكرين ألعاب كيك مانيا و دينر داش و كل الحاجات دى كانت مشهورة وقتها جداً و كنت مش بفوت جملة غير أما أقرأها
حتى قصة اللعبة اللى بتكون فى الأول و بنعملها سكيب كنت بقرأها و بستفاد منها
و هكذا مع عشرات الألعاب اللى كنت بلعبها كنت بتعلم و ده ساعدنى جداً فى المدرسة كمان
و أخدت مادة المستوى الرفيع إنجليزي و كنت بقرأ مقالات طويلة جداً و كان بيقف معايا معنى كلمتين بالكتير و كنت بحل الأسئلة كويس و كنت بفهم.

فى مرحلة الجامعة حملت لعبة أونلاين أعتقد أتكلمت عنها فى أكتر من موضوع ، اللعبة دى عالمية و فيها ملايين اللاعبين من كل مكان و أما كونت صداقات معاهم جوا اللعبة أتكلمنا فى كل حاجة بداية من تاريخ اللعبة و الأماكن اللى بنحب نزورها
و تعلم اللعبة نفسها و مع البنات طبعاً بنتكلم عن ستايل الأفتار أو شخصية اللعبة اللى بنلعب بيها و لبسها و المكياج بتاعها و كل حاجة ، لدرجة فى أصدقاء بيتكلموا فى الفلسفة و وجهه نظرهم فى العالم ، يعنى من أصغر الأمور لأكبرها
الموضوع ده مفيد من ناحية الكلام مع ناس من ثقافات مختلفة و من ناحية إكتساب معارف مهمة فى اللغة ، و أكتر حاجة بتعجبنى و بتخلينى فخورة بنفسى أما أصدقائى يعرفوا فى الآخر أنى مصرية و مش بتكلم إنجليزى أصلاً
بقت معتادة على جملة ( Your English is Perfect )

نستفاد من كل ده شوية نصايح هقولكم عليها هتساعدكم جداً :


1- لازم يكون عندك دافع للتعلم ، و ده لأى شئ عموماً مش بس اللغة الإنجليزية .. لأن الدافع للتعلم هو أهم شئ بيخلينا نكمل من غير ما نمل
و دايماً فكر نفسك .. أنا بتعلم اللغة دى ليه؟ هتفيدنى فى ايه فى المستقبل؟

2- خلى معاك نوتة صغيرة أكتب فيها أى كلمات تقابلها مش عارف معناها و دور على معناها

3- أعرف المصطلحات الدارجة للناطقين باللغة دى مش بس الكلمات الأساسية ، لأن اللغة أولاً و أخيراً اياً كانت هى مفتاح التواصل بين الناس ، فطبيعى أنت هتستخدم اللغة بشكل أو بآخر فى قراءة نصوص أو التحدث مع ناس ناطقين باللغة دى.
و من هنا لازم تعرف المصطلحات الدارجة عندهم لسهولة التواصل حتى لو المصطلحات دى لا تحمل معنى حرفى
على سبيل المثال : But your self in my shoes >>> (ضع نفسك مكانى) و ليست ( ضع نفسك فى حذائى!)
مثال آخر : When Pig fly >>> ( مستحيل) و ليست ( عندما يطير الخنزير) يعنى تعبير عن أن الموضوع ده مستحيل زى ما مستحيل أن الخنزير يطير فعلاً و إحنا عندنا بنقول ( فى المشمش)

4- تحدث مع الناطقين باللغة

زى ما أنا عملت بالضبط حاول تلاقى طريقة تتكلم بيها مع الأجانب سواء فى أبلكيشن على الموبايل بتتعلم منها عن طريق التحدث مع الناس أو بأى طريقة تانية و متتكسفش أبداً من الموضوع ده حتى لو إتكلمت غلط
ممكن تقول للى هتتكلم معاه أنك بتتعلم اللغة و عايز تتمرن و هتلاقى الناس بترحب بكدة و بتشجعك و محدش هيتريق لو غلطت فى كلمات ، ولو حد صححلك كلمة أو جملة أتعلم من اخطائك و صدقنى الموضوع ده بيفرق و هتحس أنك أتطورت جداً بعد فترة قصيرة

5- خلى خيالك واسع

الموضوع ده بعيداً عن كل النقط اللى فاتت يعتبر من أكتر الحاجات اللى بعملها و هى الأساس اللى خلانى أتعلم بشكل سريع
دايماً بتخيل موقف فى دماغى أو موضوع أياً كان ايه هو وأنى بحكى الموقف ده لحد أجنبى قابلته بالصدفة فى جنينة مثلاً
طبعاً الكلام مع النفس مفيد سواء لجوه العقل أو بتتكلم فعلياً مع نفسك ( تبدأ تقلق على نفسك لو لقيت حد بيرد عليك هههههههه)
المهم أن الموضوع ده خلانى أتعلم و أتخيل شكل بنت أجنبية بتسمعنى مثلاً ، بل و الموضوع وصل لأنى اتخيلها بتقولى أنها مفهمتش قصدى فى حاجة معينة فأرجع أحكى الجزئية دى بطريقة تانية بالإنجليزى بردو
و ده مفيد فى أنه يخليك تشرح حاجة بالإنجليزى بأكتر من طريقة و فى كل طريقة بتستخدم مفردات مختلفة و لك أن تتخيل كم الكلمات اللى هتتعلمها و تستعملها
و لو حسيت أن فى حاجة عايز تعبر عنها و مش عارف ، عندك صديقك المخلص جوجل تقدر تسأله عن معنى أى كلمة و تكمل الحوار مع صديقك المُتخيل.

6- أدخل على المواقع اللى بتساعدك تتعلم اللغة ، و علشان متنساش الموقع بعد فترة إعمله Pin على شاشتك فى الموبايل بحيث تدخل عليه كل شوية
فى موقع إسمه Grammarly و ده عبارة عن إنك تكتب أى جمل أو حتى مقال صغير أو كبير بالإنجليزى و هو بيبدأ يصححلك الأخطاء يعنى مثلاً لو أنت كاتب Was يحطلك تحتها خط أحمر و يقولك إنها Were و هكذا...
بص على الجملة ايه الخطأ فيها قبل ما تصححها عشان متقعش فى نفس الغلط تانى
طيب نقرأ إنجليزى كتير فين؟
فى موقع ال British council فى حاجة اسمها المجلة و دى مليانة مقالات عن موضوعات عامة و قصيرة خالص
اقرأ فيها من وقت للتانى و لو فى كلمة معرفتهاش ترجمها بمنتهى البساطة
و ممكن تكتب فى النوتة زى ما قولت مجموعة الكلمات اللى بالإنجليزى اللى معرفتهاش قبل كدة و ارجع اسأل نفسك فيها تانى
هل اتعلمتها و بقيت عارفها؟
لو كدة فأنت ماشى على الطريق الصحيح تماماً
لينك موقع Grammarly >>> اضغط هنا
لينك مجلة ال British council >>> اضغط هنا

هناك 6 تعليقات: